abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72009913
quote:
Hittealarm in Zuid-Europa

MADRID (ANP) - In Spanje hebben de autoriteiten een hittealarm uitgevaardigd voor bijna het hele land. Meteorologen verwachten temperaturen van boven de veertig graden. Alleen aan de Atlantische kust in Noord-Spanje en op de Canarische eilanden zijn de temperaturen draaglijker. De hitte, die al enkele dagen duurt, bereikt woensdag haar hoogtepunt.

Ook in Italië houdt de zomerzon het land woensdag in zijn greep, met temperaturen tot 41 graden. De autoriteiten hebben gewaarschuwd voor de hitte in twaalf steden, waaronder Rome, Milaan en Bologna. De hittegolf heeft tientallen branden tot gevolg, aldus het Italiaanse staatsbosbeheer. Donderdag wordt het nog warmer in de laars van Europa. Dan staan Florence en Venetië ook op de lijst van hete steden.
quote:
de twee warmste dagen van deze zomer

We zijn aangekomen op het hoogtepunt van de volgens velen vrij povere zomer. Vandaag en donderdag stijgen de temperaturen naar tropische waarden en morgen kan het zelfs extreem warm worden langs de oostgrens van Nederland ( Nijmegen en Enschede 35 graden!). Heel vaak is het juist rond 20 augustus warm. Kennelijk heeft de stroming zich juist in dit tijdvak dusdanig geposteerd dat zuidelijke warmte een mooie kans krijgt om noordwaarts uit te vloeien.

Extreme warmte was er de voorbije dagen in Midden-Europa en Frankrijk. Dinsdagmiddag was het in Zuid-Frankrijk (Orange en omgeving) ongeveer 40 graden. De luchtvochtigheid bedroeg daar toen 10-15 procent, dus ondanks de schroeihitte was het nog enigszins dragelijk in de oorden.

Een deel van die Franse hitte komt vandaag al richting Randstad en een matige zuidenwind gaat daarvoor zorgen woensdagmiddag. De maxima zullen uitkomen op (bijna) 30 graden en vooral richting Gooi en Amersfoort worden die temperatuurplafonds wel gehaald. We krijgen aansluitend een sublieme zomeravond waarop het amper waait en het helder blijft.

De temperatuur zal tot in de donkerte nog in de buurt van de 25 graden blijven hangen. Aan het begin van de nacht kan het zelfs nog 22-23 graden zijn in de tuin, of op het terras. Pas tegen zonsopkomst donderdag zal het kwik tot rond 20 graden zijn gedaald. Daarna loopt de temperatuur razendsnel op en rond tien uur zal het al 25 gaden zijn. Rond het middaguur wordt de 30 graden al benaderd.

Het is even de vraag hoe lang de wind aflandig (zuidoost) blijft, want een zogenaamde convergentielijn kan in de (loop van de) middag voor een windruiming zorgen en dan wordt het snel een aantal graden koeler. Tevens is dan al een flinke regen/onweersbui mogelijk. Of het tot grootschalig onweer komt is nog niet te zeggen. Op vrijdag is het in ieder geval een jas koeler met 20 graden.

Lange(re) termijn
En fraai weekend krijgen we met behoorlijk wat zon en 22 graden op zaterdag en bijna 25 op zondag. Ook volgende week blijft het mooi.

Daar is de hitte nog wat beter uit te houden dan hier, maar pff... 41 graden
Morgen wordt het hier ook al zon snikhete dag, nog erger dan vandaag. Lokaal 35 graden
Vandaag en morgen mogelijk de twee heetste dagen van dit jaar?
Hopelijk komt de verkoeling gauw met het onweer. Morgenavond fikse buien, onweer, lokaal noodweer. Arme moddergangers op Lowlands en hun tentjes
pi_72010226
Zelfs voor Duitsland temperaturen > 35 graden:
http://meteoalarm.eu/
pi_72010447
Het zou hier in Flevoland dus 29 graden moeten zijn nu? Het is naar mijn gevoel maar 23 tot 25 of zo.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 14:47:02 #4
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_72010553
Wat een kul! Het is hier in Rome nu 37 graden en de rest v/d wordt het kouder met ong. 33 graden. Waarom komen ze nu opeens met een hitte alarm? Het is hier al twee maanden rond de 33 - 35, en alert op bosbranden zijn ze hier ook altijd.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 14:49:43 #5
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_72010621
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 14:22 schreef Frutsel het volgende:

Hopelijk komt de verkoeling gauw met het onweer. Morgenavond fikse buien, onweer, lokaal noodweer. Arme moddergangers op Lowlands en hun tentjes
Echte Lowlands(modder)gangers hoor je er niet over klagen, die nemen het zoals het komt..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_72011229
Ben voor het eerst blij dat ik werk:

rij de auto 's ochtends om 07.00u de parkeerkelder binnen, lift naar boven, kantoor in waar de frisheid de hele dag blijft hangen, namiddag in de kelder weer in de nog koele auto stappen, airco aan. Ga pas merken dat het warm is als ik rond een uur of zes thuis de tuin inloop en met een wit wijntje onderuit zak.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_72013130
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:10 schreef mazeind het volgende:
Ben voor het eerst blij dat ik werk:

rij de auto 's ochtends om 07.00u de parkeerkelder binnen, lift naar boven, kantoor in waar de frisheid de hele dag blijft hangen, namiddag in de kelder weer in de nog koele auto stappen, airco aan. Ga pas merken dat het warm is als ik rond een uur of zes thuis de tuin inloop en met een wit wijntje onderuit zak.
Ben blij dat ik naar me werk kan fietsen en dat ik in korte broek mag
pi_72013498
Ik denk dat dit de laatste tropische dagen van 2009 zijn
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  woensdag 19 augustus 2009 @ 16:46:05 #9
239156 0100
Lux et Libertas.
pi_72013816
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:35 schreef Ploertendoder het volgende:
Ik denk dat dit de laatste tropische dagen van 2009 zijn
In 1921 is het in oktober zelfs nog eens boven de 30 graden geweest .
Weerrecords
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')